Siden 1960 har Grønlands nationale luftfartsselskab forbundet verdens største ø med verden, og det er en fascinerende historie.

Den unge danske konstabel er stolt. Nærmest sådan lidt vigtig, for han kendte nok til det at rejse i Grønland.

Som han går dér på den fint asfalterede vej fra landingsbanen i den sydgrønlandske by Narsasuaq til sin arbejdsplads de næste måneder, Søværnets inspektionsskib i havnen et par kilometer nede af vejen, får han forklaret sin ven, at Grønland er et super billigt land at leje bil i.

Hans ven kigger vantro på ham, og vi andre der går omkring smågriner, mens vi venter på sætningerne der følger. For pokker, hvorfor skulle man dog leje en bil i Grønland?

De veje som er på øen, kan nok føre èn fra A til B i de fleste byer, men de er ikke meget bevendt, når turen går videre, for så er det slut med veje til motorkøretøjer.

Læs også: Børn nyder også at få massage

En helt særlig oplevelse

Uden en båd, en helikopter eller en af Air Greenlands rød- og hvidmalede fly er man svært på den, når man skal transporteres rundt i verdens vel nok smukkeste natur – og som barn fra Danmark er det en helt særlig oplevelse at tage fly og helikopter, som var det en af de københavnske bybusser.

Air Greenland er en fascinerende fortælling om et flyselskab, der blev etableret i 1960, og i 2002 skiftede navn fra Grønlandsfly til Air Greenland. Det er historien om dygtige piloter og hårdføre fly, for når man skal beflyve det arktiske luftrum, kræver det særlige egenskaber.

Grønlands store stolthed

Før i tiden handlede det om at rydde landingsbanen for isfjelde og isskosser, der er store flager af hård is, før et fly kunne lande. Men i 1979 blev den første egentlige lufthavn anlagt i hovedstaden Nuuk, og siden 2010 er indenrigsflåden blevet befløjet med det miljøvenlige Dash 8 fly, der – selvom de ryster gevaldigt – flyver sikkert på de fleste ruter i Grønland og ruterne til Island og Canada.

I slutningen af 1990erne tog Air Greenland konkurrencen op med SAS, der hidtil havde varetaget flyvningen mellem Grønland og Danmark alene, og Air Greenland indkøbte et jetfly til opgaven. Air Greenland trak sig sejrrigt ud af konkurrencen, og flyver i dag som det eneste selskab på helårsbais mellem Grønland og Danmark. Og det med en service som få flyselskaber kan hamle op med.

Gratis avis, fin mad og en present til familiens yngste, en sjælden fornøjelse i en flyvemaskine i Norden. En af Grønlands største stoltheder.

I vinterperioden er der fire ugentlige forbindelser til Kangerlussuaq, og om sommeren er der syv – og væksten i antallet af passagerer har været stigende fra 15.000 personer i 1965 til 390.000 i 2012.

Læs også: Bålslik af æbler fra haven

borneferie

Børneferie

Borneferie.dk er hjemmesiden for klatrende mødre, fædre med koncentrerede blikke mens de snurrer bjælker sammen til familiens tømmerflåde, og svedige børn, der hylende svinger sig i regnskovens klæbrige lianer eller tilbereder havens frugter over eget bål. Vi er dem alle sammen.

Borneferie.dk dyrker den gode historie, hvor familier fortæller historier om at rejse og bruge naturen med børn til andre familier. Historier, der ægger lysten til selv at drage af sted, og til at dele sine erfaringer og oplevelser med andre, som en væsentlig del af det gode familieliv.

Borneferie.dk vil gennem ideer, tips og fortællinger gøre det nemmere, at være aktiv børnefamilie.