Gå glad gennem vinteren med naturterapi

Undgå vinterblues med besøg i den ufriserede natur – det er ren naturterapi

De anstrengelser, vi lægger i haven, giver glæde og stolthed hele sommersæsonen igennem, når planterne vokser, haven skifter form og farve, og sensommeren står i høstens tegn med grøntsager, frugt og blomster.

Glæden kommer også fra flere ukendte kilder. Når vi roder i jorden, får vi jordbakterier på hænderne – og det er faktisk heldigt, for de danner serotonin, også kaldet lykkehormon, i vores hjerne.

Dertil hjælper alt det fysiske arbejde i det grønne til at gøre haveejeren glad og fit.

Alt dette er slut i november, november, november, og derfor anbefaler jeg enhver haveejer vinteren over at følge nedenstående recept, der gavner både dig selv, din familie og din have – da du naturligvis også er mere frisk, når havesæsonen begynder igen.

Læs også: Spejder på tur – knækkede knogler og blodige indvolde

 

Giv hjernen en pause

Recepten er enkel: Forlad matriklen så ofte som muligt og tag ud i den lille eller store natur. Kombiner gerne naturen med motion ved at cykle eller gå, det sidste eventuelt i selskab med hunden. Denne kur er god for både krop og sind.

Først og fremmest har vores hjerner hårdt brug for ikke-fokuseret opmærksomhed – modsat fokuseret opmærksomhed, som du oplever, mens du læser dette, tjekker telefonen og hører radio.

Den ikke-fokuserede opmærksomhed er en lettelse for vores hårdt medtagne hjerner, der sjældnere og sjældnere får lov blot at lave ingenting. Derudover nedsætter naturen blodtrykket, og den får os mennesker til at tænke mere kreativt og mindre negativt. Naturen afstresser os, og vi bevæger os mere, når vi færdes i naturen, end når vi færdes i byen.

Læs også: Tag en bid af skovbunden – skovsyre

Få energi, ro og overskud

Alt dette lyder næsten for godt til at være sandt, men der er solid evidens for ovenstående. Og mængden af forsøg og data, der bekræfter, at det er gavnligt for os at være i naturen, vokser og vokser.

Blandt meget andet ved man, at hospitalspatienter, der har udsigt til noget grønt som for eksempel træer, græsplæne og buske, har kortere indlæggelse, færre smerter og færre postoperationelle komplikationer.

Så vent ikke med turene ud i naturen, for selvom den ikke er på sit grønneste lige nu, giver den stadig energi, ro og overskud – og ikke mindst inspiration til den kommende havesæson.

3 GODE NATURTURE

Skoven

Du må færdes i alle offentlige skove, også uden for stierne, og her møder du meget få mennesker og forstyrrende elementer som skilte og huse. Da skoven byder på læ, er den et godt sted til vinterture.

Stranden

Lyset er godt, her er ingen bygninger eller byliv, og her er gode muligheder for at være alene. Slap fx af ved at gå og lede efter hulsten eller rav. Her må man godt have hunden løs, lave et bål eller lave absolut ingenting.

Eng og park

Ligger ofte tæt på hjemmet, så en lægende tur dertil kan passes ind i de flestes travle hverdag.

Læs også: Flere vil have vilde dyr i haven

Tekst  Thomas Neumann

Foto  Hald