Giv den gas med havearbejde – det er sundt!

“Havearbejde er sundt. Det kan ikke diskuteres. Det ville faktisk være på sin plads at udskrive havearbejde på recept.”

Så klar og utvetydig lyder konklusionen fra sundhedsforsker og professor Bente Klarlund Pedersen, der for Haveselskabet for nylig er dykket ned i en metaanalyse af 22 videnskabelige studier om have og helbred.

Læs også: Tidlige krokus – mine yndlinge …

“Tendensen var ganske klar. Studier fra både USA, Europa, Asien og Mellemøsten viser, at deltagelse i havearbejde reducerer både depressions- og angstsymptomer samt kropsvægt. Havearbejde bidrager til følelsen af fællesskab, giver livskvalitet og livsglæde,” siger professoren.

Studierne viser blandt andet, at to til tre timers havearbejde typisk svarer til at give den gas i fitnesscentret i en time og at 30 minutters dagligt havearbejde har en anti-stressende effekt, som kan måles på blodets indhold af stresshormonet kortisol. Det aktive haveliv hjælper derudover både på smidighed, balance og koordination.

Haven her i maj

Lug ukrudt.Da vi endelig kom af med vintervejret, stod de små terroristspirer på spring – så skynd dig at hugge hovedet af dem!

Klargør drivhuset. Nu kan de små drivhusplanter snart plantes ud, så giv drivhuset en god omgang brun sæbe, så ingen overlevende dyr og sygdomme kan slå dem ihjel.

Nyd det!Vi har ventet så længe på forårets komme i år, så gør alt det, du gik og drømte om i sluddriverne: gå amok på planteskolen, gå med bare tæer i græsset, sæt dig på terrassen med en drink.

Læs også: Vil du passe godt på dine havemøbler af træ?

Tekst  Mette Trudsø