Når de danske forbrugere skal købe hårde hvidevarer, er der ofte ét krav, de hårde hvidevarer skal leve op til, og det er energieffektivitet. Man kan sige at energimærket guider forbrugerne på vej.

Det betaler sig at se på energimærket

Hårde hvidevarer er blandt de husholdningsprodukter, som bonner ud på elregningen, og efter EU lovgivning er de energimærket efter effektivitet. Danskerne ved efterhånden, at det kan betale sig at gå efter energimærket A++, selvom det umiddelbart kan virke som en dyr løsning. Den dyre løsning skal nemlig vise sig at være den billigste på lang sigt. De fleste A++-mærkede hårde hvidevarer tjener nemlig merprisen hjem efter 4-6 år, hvor de fleste husholdningsprodukter har en meget længere levetid.

Altså hitter det at gå efter energimærket på hårde hvidevarer og dermed spare penge på elregningen på lang sigt. Det ses blandt andet på vaskemaskiner med energimærket A++, hvor salget er tredoblet på blot to år.

Forbrugerne er miljøbevidste

Men det er ikke kun det økonomiske aspekt i købet af de energivenlige hårde hvidevarer, forbrugerne tænker over. Miljøet har også betydning, og forbrugerne er sig bevidste, at de skåner miljøet ved at investere i A++ hårde hvidevarer.

Læs også: Hvordan får du din opvaskemaskine til at vaske rent?

Mageligheden vinder

Foruden energimærket er der også et anden parameter, der spiller ind, når danskerne investerer i hårde hvidevarer; nemlig mageligheden, som spiller en væsentlig rolle i fremtidens teknologi. Vi ser det blandt andet med robotstøvsugere, som letter rengøringsprocessen væsentligt i hjemmet, og som også gør sig nyttige hos ældre og på plejehjem i hele landet.

Velfærdsteknologien, som hjælper med almindelige husholdningsopgaver, bliver i højere grad finpudset og automatiserer opgaver som madlavning og rengøring mere og mere. Desuden vil danskerne også gerne fraskrive sig den ulejlighed at gå ind i en fysisk butik for at handle hårde hvidevarer. Der ses nemlig en tydelig tendens til, at e-handel hitter, når det kommer til handel af hårde hvidevarer, hvor 60 % af salget foregår online fra hjemmet.

Læs også: Skal emhætten tændes inden madlavning?

Tekst  Tekstspot

Foto  Tekstspot