Stålrør og stærke signalfarver

Funkis, unikt snedkerarbejde, koboltblå, guld og det skulpturelle er nyeste trend inden for klassikere i design.

Morgendagens møbelklassikere, danskerne vil gå efter i brugt stand, skal være lette at flytte rundt og i stærke signalfarver. Funkis og stålrør samt unikt snedkerarbejde vil sammen med ægte tæpper få en renæssance.

Og selv om vi vil eksperimentere mere i boligen, end vi har gjort længe, vil genbrug og loppefund stadig være på mode.

Arne Bang

Arne Bang – Lille skål med låg.

Jais Nielsen lågkrukke

Jais Nielsen lågkrukke

Eva Stæhr-Nielsen vase

Eva Stæhr-Nielsen vase

Koboltblå og alt med guld

Det er noget af det nye, indehaver af klassikerbutikken House of Trends i København, Lars Hildebrandt, har lagt mærke til, at hans kunder og andre med interesse for møbler og brugskunst pludselig går op i.

50-erne og 80-erne

Så et gulvtæppe med indvævet guldsnor og en stol eller sofa med koboltblåt uldbetræk fra 1980´erne bliver let afsat – sideløbende med klassikere fra dansk møbel- og brugskunsts guldalder i 1950´erne.

Læs også: Tapet med dyr og natur

Trendredaktør Pernille Kirstine Møller, fra et af Skandinaviens største trendbureauer pej gruppen, er enig. 80´ernes signalfarver som grøn, rød, blå og gul er på vej ind igen, også når danskerne er på jagt efter brugte møbelklassikere og retrofund. “Man kan kalde det Mondrian-farver eller farverne fra Grøn Stue i børnehaven. Vi vil se dem meget mere de kommende år hos de unge møbelskabere og også i de brugte fund, folk gør på loppemarkeder. Forbrugerne vil turde eksperimentere mere i deres hjem”.

Rotor sofaen af Foersom & Hiort Lorenzen

Rotor sofaen af Foersom & Hiort Lorenzen

Ønsket om at gense de klare grundfarver stammer tilbage fra Bauhausskolen i Tyskland i 1920’erne. Dengang var der en regel om kun at bruge to materialer pr. møbel som for eksempel stål eller krom kombineret med læder.

Siddemøbler som Barcelona-stolen designet af Ludwig Mies van der Rohe i 1929 og Wassily-stolen designet af Marcel Breuer i 1925 vil blive efterspurgte klassikere igen som en reaktion mod tidens mange polstrede møbler. Og de vil blive redesignet i lettere udgaver takket være nutidens teknologier med letvægtsstål. Let og elegant “Folk vil have lette multifunktionelle møbler, de uden besvær kan flytte rundt. Og det er lidt svært med Hans J. Wegners solide lænestole. Man vil efterspørge 50´ernes Tivoli-stol med spagettisnore og Arne Jacobsens sofa med stålben fra Royal Hotel indviet 1960. Begge møbler bliver i øvrigt allerede revitaliseret i stærke farver og moderne, lette materialer.” Pernille Kirstine Møller mener, at vi de kommende år vil være mindre tilbageskuende.

Vi vil turde se fremad, samtidig med at bruge noget fra fortiden på en ny og smart måde. “Danskerne vil stadig gå på loppemarked og købe den retro, de kan huske fra barndommen eller fra mormors hjem. Men vi vil ikke opleve en så markant brug og smid væk kultur som før 2008. Vi vil derimod vise, at vi tænker os om og forbruger med omtanke. På den måde bevarer vi den gode samvittighed og har det godt med os selv”.

Selv om for eksempel ægte tæpper vil få et comeback som antikviteter, der kan holde mange år endnu, vil vi se mere fremad. Det tilbageskuende med efterspørgsel på fortidens træsorter som eg, teak og palisander vil bremse op, og vi vil igen blive åbne over for det mere skulpturelle og specielle, mener trendredaktøren.

Særlige snedkerier

Hos KLASSIK COPENHAGEN , hvor man i 25 år har solgt danske designklassikere – herunder keramik, lamper og brugskunst – har indehaver Thomas Schlosser også oplevet en ny tendens. Og det selv om hans største salg falder inden for en kategori af populære møbelikoner som Arne Jacobsens ‘Ægget’, Hans J. Wegners ‘Y-stol’ og Børge Mogensens ‘Tremmesofa’. “Tendensen går mod det dybe og væk fra trofæerne. Man vil skille sig ud og ikke være mainstream.

Køberne til de lidt specielle møbler er nogle, som ikke mangler noget, men gerne vil eje et ganske særligt møbel eller stykke brugskunst til deres bolig især fra specielle snedkerier. “Det kan være Ole Wanschers palisandermøbler fra A. J. Iversens snedkeri. De er unika for feinschmeckere. Det kan også være dyr Salto eller Arne Bang-keramik og arkitektmøbler tegnet af Hvidt & Mølgaard, Kaare Klint, Arne Vodder og Mogens Koch.”

Arne Bang skål

Arne Bang skål

Kaare Klint øreklapstol

Kaare Klints øreklapstol fra 1941 er kommet ind i nutiden med nyt Paul Smith-betræk.

 

Møbelguldalder opstod nedefra

Perioden 1940-75 var Skandinavien toneangivende inden for møbeldesign, og perioden bliver ofte refereret til som guldalderen.

Ved verdensudstillingen i Milano i 1949 fik dansk møbelkunst sit gennembrud, da Time Magazine bragte et foto af Hans J. Wegners ”The Chair” på forsiden fulgt op af en længere artikel om skandinaviske produkter og designs. International anerkendelse fik danske møbler på grund af formgivernes evner til at kombinere form, håndværk, brugervenlighed og materialeøkonomi.

Se galleriet: Sofaliv

I Europa satte overklassen dagsordenen i arkitektur og design. I Skandinavien var det menigmands håndværk i huse, møbler og skibe af lokale træsorter som fyr, bøg eg, der lagde grunden til masseproduktion efter 1945.

Industrien blomstrede, og menigmand fik penge mellem hænderne også til at købe møbler og brugskunst. I de følgende årtier satte udstillinger og konkurrencer som Snedkermestrenes Udstillinger fokus på det gode håndværk.

Patina – Smuk af tidens tand

Patina er glans eller mørkfarvning af overfladen på træ eller læder efter langtidsbrug – når materialerne på møblet har udviklet sig gennem tiden ved almindelig brug – når tidligere ejere har passet godt på møblerne – de små pletter på læderet, som med tiden og den rette pleje er blevet mere ensartede – når farven i læderet er dyb, køn og blank – når armlænene på en stol har fået træet poleret af ægte “håndfedt”, så det har fået en dybere og varmere glød

Kilde: KLASSIK COPENHAGEN

Tekst  Mette Andersen

Foto  KLASSIK COPENHAGEN, pej gruppen, Erik Jørgensen