Lyst og spændende sommerhus i vifteform

Hvordan bygger man et lyst og spændende sommerhus på en ujævn grund, der er omgivet af høje træer?

Arkitekt Charles Bessard tog udfordringen op og tegnede en løsning, der er lige så flot og nyskabende, som den er praktisk og anvendelig.

Huset ligger tilbagetrukket fra vejen øverst på en skrånende grund og omgivet af nabohuse til alle sider. Det kan ikke prale med panoramaudsigt til Kattegat, men det kan noget andet.

Læs også: Sådan foregår en algebehandling af dit tag

 

Det opdager man, når man går en runde i huset, der set fra oven har form som en vifte med fem ”fingre”. De mange skrå flader har givet plads til otte tagvinduer fordelt rundt om i næsten alle rum, og ikke ét af dem er placeret tilfældigt, men nøjagtigt efter, hvordan sollyset falder ind på forskellige tidspunkter af døgnet.

Grundplan

Set fra oven ligner huset en vifte eller en hånd med fem fingre. De mange forholdsvis små rum har givet plads til et stort opholdsrum og adskillige terrasser

Gennem de mange både store og små vinduer er der en mangfoldighed af udsigter: En lysegrøn trækrone dukker op her, en brændestabel dér, et andet sted opdager man endnu en terrassekrog, og fra et tredje får man et vue over hus og grund fra en skrå vinkel – overalt er der små oplevelser og overraskelser.

Det er et hus, hvor børn kan lege skjul og kravle op og ned, og det er et hus, hvor familiemedlemmer i alle aldre kan være sammen og hver for sig i det store opholdsrum, fordi der er flere rum i rummet.

Læs også: Mere isolering kræver mere udluftning

Se flere billeder hos Danske BoligArkitekter

Glidende overgang mellem ude og inde

Terrassedørene kan åbnes 180 grader op og får den eftertragtede, glidende overgang mellem ude- og inde som ifølge arkitekten Charles Bessard er ekstra vigtig at få i et sommerhus.

Kender sin begrænsninger

Husets ejer, Carsten Christiansen, er uddannet bygningskonstruktør og egentlig kunne han vel med lidt god vilje selv have tegnet et brugbart hus.

– Men jeg er praktiker og vant til at tænke i kasser, så jeg kender mine begrænsninger.

Og her gik vi efter noget andet, fortæller han.

”Noget andet” blev den fransk-danske arkitekt Charles Bessard fra Danske BoligArkitekter. Carsten og hans kone Rikke havde i et magasin læst om et hus i Miami, der havde nogle elementer, som de godt ville overføre til deres kommende sommerhus. Bessard havde ikke noget direkte at gøre med dette hus, men under artiklen stod, at hvis man gik efter noget lignende, kunne man kontakte Powerhouse Company, navnet på Bessards tegnestue. Et møde blev arrangeret og kemien mellem praktikeren Carsten og æstetikeren Charles viste sig at være perfekt – også selv om der undervejs i processen har været visse uenigheder.

Læs også: Sådan bliver din væg klar til maling

Spiseafdelingen

Arkitekten har arbejdet grundigt og udført talrige beregninger af, hvor lyset falder i løbet af dagen. Spisebordet er således placeret, så lyset falder her omkring frokost. Læg mærke til sammenføjningerne i egetræsgulvet, som fint følger husets geometri.

Betydningsfulde løsninger

– Egentlig er der mange upraktiske ting ved huset, fx er der en masse overflader, som skal vedligeholdes. Men vi er simpelt hen så glade for det, og jeg er specielt glad for, at Charles holdt mig fast på løsninger, som jeg ville fravælge på grund af økonomien, og fordi de i mine øjne ikke var så betydningsfulde, fortæller Carsten Christiansen.

Et eksempel er vindueslysningerne. De er ligesom gulvet udført i egetræ og blev lavet specielt til huset, uden synlige skruer og med planforsænkede sorte gardinskinner. En dyr løsning, som krævede en ekstraordinær indsats.

Soveværelset

Det er næsten som at sove udendørs, når dobbeltdøren fra soveværelset åbnes helt op.

– Da jeg i telefonen fortalte Charles, at jeg ville spare dem væk, blev der helt stille i den anden ende, fortæller Carsten.

Et par dage senere vendte arkitekten dog stærkt tilbage og med så overbevisende argumenter, at han fik talt bygherren fra den besparelse. Og i dag kan de fleste se, at løsningen er en vigtig detalje. Vinduerne fungerer som en billedramme, hvor naturen udenfor er motivet.

– Jeg er meget glad for, at Carsten og Rikke fulgte min idé, for træet er smukt og bryder de hvide vægge og vi undgår, at det hele bliver for parcelhusagtigt. Netop de mange kig til naturen rundt omkring i huset var vigtigt at få frem her, hvor grunden i sig selv ikke har nogen spektakulær udsigt, fortæller Charles Bessard.

Køkenet

Gennem det brede vindue kan man nyde kigget til grønne træer, mens man står og laver mad, og gennem vinduet til venstre kan række maden ud til morgenterrassen lige udenfor. Lamperne hedder Pure og er købt i Ilva.

Se flere projekter af arkitekt Charles Bessard her

Læs også: Rens kloak og tagrender og undgå regninger

Fakta om huset

Arkitekt: Charles Bessard, Powerhouse Company

Størrelse: 120 m2 samt anneks med sauna, vaskerum og redskabsskur

Type: Et plan i vifteform med sadeltag og hems

Proces: Arkitekten har stået for skitse- og myndighedsprojekt, projektering og byggeaftale samt tilsyn med byggeriet. Carsten har selv lavet en del arbejde på huset for at holde omkostningerne nede.
Materialer udvendigt: Facader i sortmalede profilbrædder, tagbelægning af sort tagpap, vinduer og døre fra Velux og Velfac.
Materialer indvendigt: Vindueslysninger og gulve i eg fra WOODlife, Køkken fra Nettoline A/S med bordplade i eg, gulvklinker fra Evers.

Energi: Kombi-anlæg med jordvarme, solceller og solfangere fra Nordic Energy Group.

Arkitekthonorar: ca. 150.000 kr.

Byggepris: ca. 2. mio. kr.

Læs også: Ny solcellepulje i 2016

Fakta om Danske BoligArkitekter

Denne boligreportage er blevet til i samarbejde med Danske BoligArkitekter, som er en sammenslutning af 80 selvstændige arkitekter over hele landet, der alle har dokumenteret erfaring med byggeprojekter for private boligejere. Medlemmerne er uddannet indenfor energioptimering af boliger og er dækket af en særlig ansvarsforsikring, der også dækker selvom arkitekten lukker sin virksomhed.

Se flere projekter på danskeboligarkitekter.dk.

Danske Boligarkitekter logo

Tekst  Gitte Nielsen

Foto  Andreas Mikkel