Derfor SKAL du have styr på dine ejendomsoplysninger

Har du styr på dine ejendomsoplysninger på BBR? Hvis ikke, kan du uden at vide det, stå til at få store bøder. Det er derfor vigtigt du tjekker, dine ejendomsoplysninger er korrekte. Ansvaret er nemlig dit. Læs med, og find ud af hvor du online tjekker og retter oplysningerne, og hvornår du skal gøre det.

Da du købte din ejendom var du nok mere begejstret over boligen, end de officielle dokumenter og ejendomsoplysninger der fulgte med.

Ejendomsoplysningerne på din bolig, og andres, indeholder informationer om din grund, bygninger og tekniske anlæg, og er offentligt tilgængelige i bygnings- og boligregistret (BBR).

Oplysningerne er vigtige, og har indflydelse på flere af dine regninger.

Det er derfor en god idé regelmæssigt at sikre dig, din boligs oplysninger er korrekte, da forkerte oplysninger kan resultere i store bøder.

Tjek dine ejendomsoplysninger online

Gennem SKAT’s ”Ret BBR” funktion, kan du som boligejer online tjekke oplysninger om din grund og indberette ændringer eller fejl i ejendomsoplysninger til kommunen.

SKAT har gjort ”Ret BBR” funktionen overskuelig og intuitiv, så det bliver nemmere for dig, at finde de rette oplysninger, samt meddele ændringer. Du kan tilgå platformen fra både computer, tablet og mobil.

Ansvaret for, at oplysningerne på din ejendom, er korrekte, er din egen. Den online løsning, er en service til dig, som en påmindelse om den oplysningspligt du har.

Ejendomsoplysningerne påvirker din ejendomsvurdering

Den dag du vælger og sælge dit hus, vil ejendomsoplysningerne have stor betydning for vurderingen på din ejendom. Snart vil ejendomsvurderingen være datadreven. Det er derfor vigtigt dine oplysninger er korrekte, så du opnår en pålidelige vurdering af dit hjem.

Læs også: Regeringens 2025-plan: Det betyder den for boligejerne

Det er vigtigt, oplysningerne om din grund er korrekte, da de har indflydelse på flere af dine regninger. Ejendomsværdiskat, optagelse af lån, forsikring samt dine afgifter på varme, vand og renovation er poster i dit budget, ejendomsoplysningerne vil gå ind påvirke.

Forkerte oplysninger kan give store bøder

Som boligejer er det dit ansvar, at ejendomsoplysningerne er ensidig med din grund. Det er vigtigt du rettidigt giver besked, hvis de ikke stemmer overens, da du risikerer bøder på op til 5.000 kr.

Har kommunen mistanke om ukorrekte oplysninger, har de ret til at foretage udvendig besigtigelser og opmålinger, eksempelvis af dit hus.

Læs også: Fremtidens bolig skal bruge mindre energi

Ændringer på din ejendom skal oplyses

Der findes mange typer ændringer af din grund, du skal oplyse til kommunen.

Typiske ændringer på ejendommen du skal indberette til BBR:

  • Beboelsesarealet – Dette gælder også ændringer foretaget i en eksisterende bygning.
  • Varmekilder
  • Installationsforhold – for eksempel ny installation af vandhane. Foretager du udskiftninger, skal dette ikke indberettes, samt indvendige renovationer, som nyt køkken.
  • Taget
  • Ydervæg materialer
  • Ny udestue
  • Nye bygninger på grunden – eksempelvis drivhus, overdækket terrasse eller garage. Dette gælder både når du skal opføre og nedrive dem.

Klik her for at se hele listen og hvornår du rettidigt skal indberette det

Husk flere af ændringerne kræver du har byggetilladelse.

Ejer du en lejlighed, rækkehus, sommerhus eller parcelhus, kan du, gennem ”Ret BBR” indsende forslag til kommunen om ændringer i din ejendoms BBR oplysninger.

Kan ikke anvendes i alle kommuner – endnu

”Ret BBR” er en forsøgsordning, og er måske ikke tilgængelig i din kommune. Dog er der planer om, at funktionen skal fungere landet over.

Kommuner som ikke er en del af forsøgsordningen er: Bornholm, Brønderslev, Esbjerg, Frederikssund, Furesø, Gentofte, Herlev, Holbæk, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Roskilde, Svendborg, Thisted, Vesthimmerlands, Vordingborg og Aabenraa.

Læs også: Pokemon Go: Sådan er reglerne for boligområder

Tekst  Nicole Hardt

Foto  Getty Images