Dette er en sponsoreret artikel fra Kitchn

Tryghed skaber et bedre arbejdsmiljø

Det er ikke ualmindeligt at der sker indbrud, brand og tyveri på en arbejdsplads. Mange arbejdspladser benytter ofte dyre computere og andre værdifulde genstande i dagligdagen, og dette kan virke meget fristende for uvedkommende personer. Men utryghed på arbejdet kan påvirke præstationen.

Her får du en gennemgang af, hvordan du bedst kan skabe en tryg arbejdsplads for alle medarbejderne.

Lad kun de rette komme ind

Forældede låsesystemer kan give uro i maven og søvnløse nætter. Har du som chef ansvaret for en arbejdsplads eller bekymrer du dig som medarbejder for uerstattelige dokumenter på dit arbejde, så kan en dårlig lås eller et utilstrækkeligt låsesystem skabe uro. Selvom at tyvene ofte går efter computere og andre elektroniske genstande, som forsikringen oftest vil erstatte, så kan der gå uerstattelige dokumenter tabt, som har krævet mange timers hårdt arbejde.

Driver man en virksomhed, hvor man f.eks. har en butik, så vil der i bygningen ofte være en høj værdi i de produkter man sælger. Nogle af produkterne er måske uerstattelige, og i den forbindelse kan tyveri og indbrud være ødelæggende for virksomhedens fremtid. Ved at investere i ADK anlæg (Adgangskontrolanlæg) kan man selv være med til at bestemme hvordan og hvornår tilladte personer kan komme ind. Man kan lave personlige adgangskrav til hver enkelt person, så man kan holde øje med hvornår de forskellige indgange har været i brug. Måske er det ikke alle medarbejdere der behøver at tilgå alle lokaler, og dette kan også reguleres med et avanceret kontrolanlæg.

Ved at benytte et godkendt ADK anlæg kan man skabe en tryghed som er baseret på et avanceret låsesystem. På den måde undgår man ubudne gæster, hvis man arbejder sent eller man kan til enhver tid tjekke at nogen ikke kommer ind, hvor de ikke burde være.

Sikre arbejdspladsen på alle parametre

Selvom at et avanceret låsesystem har en stor betydning for følelsen af tryghed på en arbejdsplads, så er der også flere faktorer der spiller ind på hvor sikre vi føler os i en given bygning. Arbejder man i ældre bygninger, så vil man måske have tendens til at frygte brand og brandskader som følge af gamle elledninger eller lignende. Her er det både medarbejderne og cheferne der bærer et ansvar, da alle parter til enhver tid skal huske at slukke stearinlys, køkkenmaskiner og alt andet der kan medføre en risiko for brand.

Derudover er det lovpligtigt med brandsikring, så man kan sikre at alle kommer ud i tide, hvis uheldet skulle være ud. Brandsikringen er også forbundet til en vagtcentral, som hurtigt slår til, hvis der lyder en melding fra en given arbejdsplads.

Hos Totalsikring kan du kombinere de forskellige sikringsløsninger såsom brandsikring, adgangskontrolanlæg og indbrudsalarmanlæg, så du får en komplet løsning, der er skræddersyet til din virksomheds specifikke behov. Ved at vælge Totalsikring kan du få det hele samlet ét sted og på den måde koncentrere din kommunikation til én udbyder.

Hvad kan I selv gøre for at skabe tryghed

Selvom at de avancerede mekanismer kan være en kæmpe hjælp, når virksomheden skal sikres imod ødelæggende katastrofer, så kan medarbejderne og lederne selv være med til at skabe en mere tryg stemning. Vælger I f.eks. en løsning med et adgangskontrolanlæg, så ved I til enhver tid at dørene låser automatisk, hvis I går fra dem. På den måde er der ikke noget med glemte nøgler eller glemt aflåsning, og I skal ikke hele tiden tjekke op blandt hinanden om dørene nu er blevet låst. Dernæst at det vigtigt at væbne sig godt imod brand.

Gør det til en vane på arbejdspladsen altid at slukke alle køkkenmaskiner, når I ikke bruger dem. Sæt eventuelt sjove mærkater på maskinerne, så man ikke så let glemmer at trykke på sluk-knappen. Forbyd rygning i bygningen, på den måde undgår man at gløder tager fat, hvor de ikke skal.

Er der uerstattelige dokumenter på computerne eller måske personfølsomme filer, så kan det give anledning til bekymring både hos chefen og hos medarbejderne selv. Skab i den forbindelse sikre systemer for jeres indhold, og husk at oprette et solidt backup-system, hvis uheldet skulle være ude med tyveri, brand eller noget helt andet.

Skab en fornuftig dialog på arbejdspladsen

Generelt skabes et godt arbejdsmiljø af både lederne og de ansætte. Oplever medarbejderne en utryghed til daglig, så er det vigtigt at der skabes et rum for kommunikation, så man kan komme problemerne til livs. Det kan f.eks. være at man arbejder til sent på kontoret, og at man oplever en utryghed i forbindelse med dette. Find ud af i fællesskab om overvågning eller bedre belysning på de udendørs arealer skaber en bedre tryghed.

Hvis man hele tiden er utryg på et kontor eller i en butik, så vil angsten hurtigt erstatte produktiviteten, og det vil give anledning til en generel præstation som er utilstrækkelig. Dialogen er essentiel, da ikke alle altid oplever utryghed ved de samme ting på arbejdspladsen.