Find dit personlige touch som udlejer

I en ny undersøgelse fortæller rejsende hvad de efterspørger og bestemt ikke efterspørger på der hvor de skal overnatte. Det kan du bruge til at blive klogere, hvis du selv overvejer at leje ud.

Hvilke faktorer spiller ind, når rejsende gerne vil bo på unikke overnatningssteder og hvor er balancegangen værter, bestyrere eller ejere skal finde for at ramme den personlige stemning der passer deres gæster?

At ramme helt rigtigt som vært kan være afgørende for, om gæsterne vælger at tjekke ind eller ej.

Ifølge en undersøgelse fra Booking.com, blandt mere end 21.500 rejsende verden over, angiver 63%, at et ophold er blevet bedre fordi en person på overnatningsstedet har gjort noget ekstra ud af det.

Læs også: Solnedgang over Liseleje strand

Det kan godt betale sig at gøre sig umage

De mest unikke oplevelser afspejles ofte i værternes personligheder og undersøgelsen viser, at 51% af de rejsende har valgt at booke et overnatningssted for anden gang primært på grund af værten.

Rollen som vært er også afgørende for rejsende der gerne vil finde alternative overnatningssteder til årets ferier – over to tredjedele (69%) siger at de i 2019 planlægger at booke et overnatningssted med mulighed for at kommunikere og samarbejde med ejeren eller udlejeren, og for at blive budt velkommen når man ankommer.

Forventningerne er forskellige

Undersøgelsen viser, at nogle rejsende er glade for nøjes med en indbydende velkomst, mens andre har større forventninger til deres vært.

For de fleste (66%) er det vigtigt at føle sig hjemme på overnatningsstedet, og for 62% er den største fordel, at de kan gøre brug af den insiderviden som de lokale, der ejer overnatningsstedet, har.

Næsten halvdelen af de rejsende håber, at de kan gøre brug af denne viden til at undgå turistfælder og dermed holde deres feriebudget nede. 44% af de rejsende vil gerne udvide deres omgangskreds og angiver i undersøgelsen, at de godt kunne tænke sig at blive inviteret til en fest af den person der ejer eller udlejer overnatningsstedet.

Læs også: Udlejning af sommerhuset – sådan får du succes

Find den rette balancegang

Livet som ejer eller udlejer af et overnatningssted er ikke altid lutter lagkage. Det er en balancegang at sikre, at du giver sine gæster den bedst mulige oplevelse, og ikke alle rejsende er lige interesserede i at skabe tætte relationer på ferien.

Over halvdelen siger, at de kun behøver møde deres vært én gang under opholdet for at føle sig velkomne. Mere end en tredjedel siger, at de kun forventer at blive kontaktet af deres vært i forbindelse med ind- og udtjekning.

Endnu en udfordring for værterne er, at rejsende samtidig forventer, at de der har ansvaret for overnatningsstedet, har en sjette sans og selv ved hvornår det bliver for meget med den personlige stemning. 69% mener, at en vært helt intuitivt bør vide hvor meget tid de bør tilbringe med deres gæster.

Byd gæsterne godt velkommen

Som vært har du forskellige muligheder for at prøve at imødekomme sine gæster.

At sætte et personligt præg, eksempelvis ved at give en lokal gave, kan også gøre en stor forskel. Små ting som te, kaffe og snacks er ifølge næsten halvdelen af de rejsende (45%) med til, at de føler sig hjemme i de nye omgivelser.

Tilpas til den enkelte gæst

– Som med så mange andre aspekter af rejser er der ikke én løsning der passer til alle rejsende og forskellige behov. Vores undersøgelse viser hvor vigtigt, det er for ejere og udlejere af overnatningssteder at finde den rette balance for at skabe uforglemmelige oplevelser – uanset om det er i et feriehus, en lejlighed, et pensionat eller en helt anden type overnatningssted, siger Olivier Grémillon, der er vicedirektør i Booking.com i en pressemeddelelse.

Læs også: Det SKAL du have styr på ved leje af sommerhus

Tekst  Nicole Hardt

Foto  Getty Images