Danskerne bruger mange kræfter og mange penge på at indrette deres huse. Vi var en tur hjemme hos Niels Folmann til en snak om danskernes indretning af hjemmet.

Vi fortæller historien om os selv gennem vores hjem, og derfor vil vi gerne vise det hele frem – også det der er privat i andre lande. Trenden lige nu er, at et hjem først og fremmest skal være hyggeligt, fortæller livsstilseksperten Niels Folmann.

For enden af den lille sti, der fører væk fra den rolige villavej i Farum nord for København, ligger en klassisk, hvid murermestervilla. Væggene og gulvene indenfor er også hvide, og på vej ind i huset kommer man igennem en entre med hyggeligt, organiseret rod. Inde i køkkenet sætter livsstilseksperten Niels Folmann, der blandt andet er kendt fra TV-programmet “Kender du typen”, stempelkanden med den duftende kaffe på Piet Heins ellipsebord, der står side om side med datterens lille legekøkken og den gamle boghylde med bøger om mad og design.

Og på den måde ligner Niels Folmann gennemsnitsdanskeren. “Boligen er historien om os og vores familie. Det er en fortælling, som vi investerer hjerteblod og penge i, og derfor vil vi også gerne vise resultatet frem,” fortæller han.

På ét punkt adskiller Niels Folmann sig fra mange andre. Vi når ikke længere end til køkkenet og stuen, og det er faktisk usædvanligt, forklarer han. “Det kan godt være, at vi danskere har ry for at være lukkede, men når vi først har accepteret folk, er der ikke flere barrierer.

Det hele skal frem, og det kan godt virke grænseoverskridende for mange udlændinge at blive inviteret med helt ind i soveværelset. Der er ikke noget, der er privat længere, og det er fordi, vi gerne vil vise, at vi har forstand på indretning,” siger han.

Men vi bruger ikke kun boligen til at vise, hvem vi er, men også til at skabe afstand til andre, forklarer livsstilseksperten. “Det er her, vi kan adskille os fra hinanden. Vi har ikke så meget prestige i jobbet, som man har i andre lande. Du kan møde dronningen på Strøget og generaldirektøren i Netto. Det hele er en smule leverpostejsagtigt, så vi er nødt til at distancere os på anden vis. Derfor bruger vi meget tid på vores huse,” fortæller Niels Folmann.

Læs også: Hjemmelavede genbrugspuder til haven

Børge, Arne og de hvide vægge

Det er ikke det samme, vi vil vise frem i dag som for 100 år siden. Eller for bare tyve år siden. “Hjemmet i dag skal afspejle personlighed, og det er ikke nok bare at have designklassikere.

For halvtreds år siden skulle det være nydeligt, og man roste husmoderen. I dag roser vi begge køn, hvis de har skabt gode rammer for familien,” forklarer Niels Folmann. “Den største kompliment, du kan give lige nu, er, at der er hyggeligt. Der skal være en stemning i et hus, det skal være lidt casual, og der må gerne være skrammer på de arkitektegnede møbler,” fortæller han.

De arkitekttegnede møbler blev populære i 1960’erne, da kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet, og middelklassefamilien fik flere penge. Siden fik Børge Mogensen og Arne Jacobsen konkurrence fra Ikea og Ilva – og nu lever masseproduktion og klassikere side om side. “I halvfemserne begyndte vi at mikse klassikere med nyt og sjovt.

Trenden fortsatte op i 00’erne med shabby chic-stilen. Med dyre møbler vil vi gerne signalere, at vi har et stort rådighedsbeløb, men vi giver det et personligt touch med sjove ting, og den trend har vi stadig,” fortæller Niels Folman.

En anden langtidsholdbar trend er de hvide vægge, som kom efter hessian og tapet med store mønstre på væggene. Og det hvide look slipper vi ikke af med foreløbig, spår Niels Folman.

Mindre plads og mere have

Hvis livsstilseksperten skal kigge i krystalkuglen, forudser han, at vi danskere vil rykke tættere sammen. Siden 50’erne har vi fået mere og mere plads, og i dag har vi i gennemsnit 55 kvadratmeter pr. person at boltre os på. Det er næsten amerikanske tilstande. “Vi har trukket harmonikaen, så langt vi kan, så nu rykker vi sammen igen.

De store huse vil blive indtaget af flere familier eller generationer, så der er flere om rengøring og vedligeholdelse, ” forudser Niels Folmann.

Og så bliver haven det næste, vi kaster os over. “Nu er vi ved at have indrettet os indenfor, så fremover bliver det haven, der rykker. Men det bliver den slags haver, der er nemme at holde, for vi synes også, at det skal være let,” siger Niels Folmann.

Læs også: Myginds family house

Fakta om Niels Folmann

(Født i 1965) Gift med Gitte, og sammen har de Albert på 14 og Ella på 4.

Fra et tidligere ægteskab har han datteren Katrine, der læser medicin.

Niels Folmann er tidligere direktør i BBDO, ekspert i forbrugeradfærd, og kendt fra programmer som Danmarks Skønneste Hjem og Kender Du Typen.

Tekst  Jette Damgaard

Foto  Ulrik Jantzen / Das Büro