Søren Østergaard har sit sommerhjem på hjul

Hyggelig indretning, orden og faste rutiner er afgørende for Søren Østergaard, når han turnerer med sit livsværk Zirkus Nemo. “Ellers går det helt galt!”, siger han om at leve i en zirkusvogn fem måneder om året

Solen står højt over det store sort/røde cirkustelt, og en doven vind får de to splitflag på toppen til at blafre. Der er stille i den landsbylignende lejr, hvor folk lader op til aftenens forestilling. Én hænger vasketøj op, nogle er på vej til stranden, og fra et fortelt lyder stille harmonikamusik.

De mange gamle beboelsesvogne er sat i stand efter alle kunstens regler, og hele herligheden er rammet ind af et nydeligt, rødmalet stakit.

Læs også: Smukt drikkeglas fra Kähler med historiske riller

 

Det rullende sommerhjem

De stemningsfulde omgivelser danner rammen om Søren Østergaards rullende sommerhjem, som han bebor fem måneder i træk. Resten af året deles mellem hans og hustruen Lisbet Lundquists taglejlighed i København, deres sommerhus i Hornbæk og ferieboligen i Thailand.

Med så mange adresser skulle man tro, at det ville være svært at ’lande’ og slå rødder det enkelte sted, men sådan opleves det ikke af den berejste skuespiller, komiker og zirkusdirektør, der fylder 60 år 11. maj.

“Jeg betragter alle stederne som mine hjem, og jeg elsker dem alle og føler mig hjemme i dem alle. Jeg kan godt lide sceneskift, så når jeg er landet ét sted, så er jeg til stede dér og nyder det,” fortæller Søren Østergaard.

Alligevel er det tydeligt, at hans arbejdsbolig i Zirkus Nemo betyder noget helt særligt for ham. Det er her, han tilbringer de fleste dage og nætter om året, når han turnerer over hele landet med sin forestilling.

Derfor byder zirkusdirektøren også gerne fotografen og hele Danmark inden for i sit store telt, men vognen ved siden af indgangen er og bliver privat område, der ikke skal fotograferes indefra.

Læs også: Design med paller

Rullende sommerhjem

Varme i badeværelsesgulvet

Men vi må godt komme på besøg– uden kameraet – i det lille sommerhjem på hjul, der er 11 meter langt, knap 3 meter bredt og med de således godt 30 kvadratmeter fordelt på to rum og et badeværelse, som han er særligt glad for.

“Det er et flisebadeværelse med varme i gulvet,” tilføjer han med stolthed i stemmen.

“Det er meget vigtigt at få med!”

Bortset fra det omtalte badeværelse og den lillebitte opvaskemaskine, som står og snurrer, er der ikke mange moderne bekvemmeligheder i boligen. Til gengæld er der hyggeligt, og dét skyldes ikke kun, at værten er venlig, det skyldes også de mange smukke, sjove og finurlige ting – fx en lille væglampe med en påmalet påfugl, en sort træelefant og et gammelt billede af to klovner – effekter, som leder tankerne hen på gamle franske bohemelejligheder.

Men sådan har der ikke altid set ud. Da Søren Østergaard købte vognen, bestod den bare af en undervogn og en skal med guldvinduer. Der var hverken yderbeklædning, gulv eller indervægge.
“Det var som en tom godsvogn, og så gik vi ellers i gang,” fortæller han.

“Det vil sige, jeg kan ikke selv slå et søm i, men jeg er til gengæld god til at få idéer og til at finde dygtige folk, som kan føre dem ud i livet for mig.”

Vognen står i dag stilren og smuk, både inde og ude, og der er kælet for detaljerne. For eksempel er Zirkus Nemos karakteristiske ’Z’ indlejret i smedejernsstakittet, der indrammer de to balkoner.

Søren Østergaard selv fremhæver loftshøjden på omkring de 2,35 meter, hvilket er usædvanligt for en beboelsesvogn.
“Det er helt afgørende for, at her ikke virker klaustrofobisk, men hemmeligheden ved vognen er de tre udskudsskuffer, som giver plads og luft,” fortæller han og peger på de to ’udhæng’ i vognens store rum, som man i et hus nok ville kalde karnapper. I det ene er køkkenet etableret, og i det andet er der en indbygget briks.

Læs også: Nyhed fra Kay Bojesen: Kongelig garder i poleret stål

Tilskuerpladserne i Zirkus Nemo

Disciplineret overmøblering

Selvom der er mange ting i Søren Østergaards lille bolig, virker der ikke rodet. Forklaringen er, at han er temmelig disciplineret.
“Når man bor så småt, så lærer man at rydde op. Man tænker sig meget om, når man bor i små rum. Man bliver mere praktisk, end når man bare kan lukke døren ind til soveværelset. Så kan alt tøjet ligge i en bunke, og man behøver ikke rede sengen, fordi ingen ser det,” siger Søren Østergaard.

“Her er man nødt til at rede sengen, og det er det første, jeg gør hver morgen: Sengetæppe, puder og det hele. Så lægger jeg mit tøj på plads og smider til vask. Og gør man ikke det, så går det galt i løbet af meget få timer – så kan man ikke være her!”.

Orden er en nødvendighed og samtidig et paradoks, når man, som Østergaard, er samler og har en forkærlighed for smukke ting, billeder, malerier, cirkuseffekter, blomster, slebne glas, puslespil og meget mere. Konfronteret med associationerne til en lille marskandiserforretning i en sydeuropæisk by, smiler han og siger:
“Små rum skal jo overmøbleres, og store rum skal undermøbleres. Det er sådan et gammelt trick, min afdøde svoger lærte mig, og det havde han jo fuldstændig ret i: I et stort rum, er det smukt, hvis der kun står et enkelt møbel, men i små rum er det flot, at der står alt for mange møbler. Her havde jeg chancen for at overmøblere,” siger han glad og slår ud med armene.

“Jeg elsker gammelt, dansk design. Møbler, der er smukke, og som der er tænkt over. Jeg tror ikke, det er mange cirkusvogne, der har en Pelikan lænestol stående,” siger han og sender et blødt nik i retning af soveværelset, hvor Finn Juhls klassiske stol troner i hjørnet ved siden af et smukt patineret skrivebord.

Læs også: Lyngbyvasen – nu med rindende glasur

Søren Østergaard

Sans for indretning

Søren Østergaard har i tidens løb indrettet mange hjem – lige fra sin første lejlighed over husbåden Valhal til skiftende huse og lejligheder med Lisbet Lundquist. Og han har altid haft sans for det.

“Jeg er god til at ’se’. Det er Lisbet også, men der er en grund til, at jeg samler på kunst. Det er jo, fordi man har ’noget i øjnene’,” siger han.
“Min stil er meget hygge-nygge-agtig, og den er jo ikke smart. Det er lidt huleagtigt – men den atmosfære trives jeg i. Her er sjæl, og det er det vigtigste!”

Søren Østergaards æstetiske sans rækker langt ud over hans vogn og ind i Zirkus Nemo, der efterhånden er vokset til en hel landsby på hjul – og der er intet, der tyder på, at direktøren har fået nok.

“Jeg har lige købt en ny vogn, som jeg glæder mig til at sætte i stand. Jeg kan ikke tåle at se noget med fire hjul, så må jeg eje det! Jeg kan ligge søvnløs om natten, når jeg har set en flot vogn. Og er den ikke flot, så bliver den flot, når vi har sat den i stand!” siger Søren Østergaard, som gennem årene har fået en lang række vogne på samvittigheden. Han gør det, fordi han ikke kan lade være, og fordi han nærer et inderligt ønske om, at også publikum bemærker, hvor meget der er kælet for detaljer og skønhed på pladsen.

“Det er en del af det hele her i Nemo, at publikum, når de ankommer, skal sige ’neeej!’,” siger Søren Østergaard.

“Jeg ved godt, at rigtig mange slet ikke ser det. At de ikke lægger mærke til, at jeg faktisk har gjort noget ud af det. Bare se den nye toiletvogn med vægmalerierne!”, siger han og peger på en smuk hvidmalet vogn, der rummer nye, pæne toiletter og en vægdekoration med junglemotiv.
“Heldigvis er der ind imellem nogle, der går på næsen over det, og så ved jeg, at det er det rigtige at gøre.”

Læs også: Nyhed fra Kay Bojesen: Kongelig garder i poleret stål

Søren Østergaard foran sit cirkustelt

Elsker at komme hjem

Selv foretrækker Søren Østergaard at blive i sin zirkusvogn, også når han i løbet af turnéen har et par fridage.

“Jeg elsker at komme hjem i vores lejlighed, og jeg elsker at komme op i sommerhuset, men hvis jeg først er landet et af stederne, bliver jeg så glad for at være der, at jeg ikke har lyst til at forlade det igen. Det forvirrer mig, så derfor tager jeg sjældent herfra, når Zirkus Nemo er på turné,” siger han.

Når dagens forestilling er forbi, går zirkusdirektøren en runde på pladsen for at sikre sig, at alt og alle er i orden, inden han lukker vogndøren bag sig. Så laver han aftensmad og fordøjer dagens indtryk.

“Jeg har sent fri, og min aften begynder på den måde senere end mange andres. Fordelen er, at jeg har meget kort hjem. Så laver jeg mad og taler med min hustru, som heldigvis er med på store dele af turnéen,” siger Søren Østergaard, som hader at bo på hotel, fordi der som regel er grimt og upersonligt og ikke-hjemligt.
“Hver aften glæder jeg mig over at være omgivet af mine egne ting og den glæde og ro det giver at være hjemme. Det er vigtigt for mig, at her er hyggeligt og dejligt – ellers kunne jeg slet ikke holde det ud!”

Læs også: Cool bord og bænk af genbrugstræ

BLÅ BOG • SØREN ØSTERGAARD

Født 11. maj 1957 i Esbjerg. Gift med skuespiller og forfatter Lisbet Lundquist.
Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole 1980. Har medvirket i diverse teaterforestillinger og film og har bl.a. modtaget en Bodil og en Robert for sin rolle i Nils   Malmros’ ’Kærlighedens Smerte’ (1992).

Etablerede i 1999 Zirkus Nemo, som fylder det meste af hans arbejdskalender. Sidste år var han på turné med Hatten Rundt, som han kunne fejre 25 års jubilæum med.

Bor fem måneder om året i sin beboelsesvogn i Zirkus Nemo og deler resten af sin tid mellem lejligheden i Bredgade i København, fritidshuset i Nordsjælland og ferielejligheden i Thailand.

Læs også: Nyhed – CARRONADE Large fra Le Klint

Tekst  Cathrine Errboe

Foto  Kristian Holm