Mange af os har prøvet at gå trætte i seng, men alligevel uden at kunne falde i søvn. Vi har herunder samlet nogle tips til dig, så du kan få en bedre nattesøvn og mere energi til hverdagens aktiviteter.  

Læs også: Vind BEZZERWIZZER Året Der Gik spillet

Skriv dine tanker ned

De fleste af os oplever ind imellem ikke at kunne sove, fordi vi får tankemylder. Ofte er det tanker om, hvad vi skal huske at gøre den næste dag, eller ting vi bekymrer os om. Her kan det være en god idé, at skrive tankerne ned.

Hav en notesblok liggende fast på dit natbord, så du nemt kan få skrevet dine tanker ned på papir, hvis du ligger og har svært ved at sove. At skrive tankerne ned på et papir gør det ofte nemmere at give slip på tankerne, da du på den måde er sikker på at blive mindet om dem næste morgen, hvor du er klar til at tage hånd om dem.

Læs også: Salat med gravad lammefilet

Læs en bog for at skifte fokus

Det er nemmere sagt end gjort at skifte fokus væk fra de tanker, der holder én vågen om natten. Men det er dog en god idé at prøve at tænke på noget andet der er mere afslappende eller kedeligt. Hvis du har en bog, der ikke er alt for spændende, kan det at læse hjælpe dig med at aflede din tanker, så du nemmere falder i søvn.

Hvis du skal læse om natten, så sørg for at have en gullig pære i din natlampe, så du ikke vækkes mere af det ellers skarpe lys. Læser du på din iPad eller lign. så slå det blå lys fra ved evt. at slå nightshift til, eller skift til hvid tekst på sort baggrund. Ellers kan det blå lys få din hjerne til at tro at det er morgen, og så kan det blive endnu sværere at falde i søvn.

Læs også: Margrethe Vestager om at dele sit liv mellem 2 steder

Tænk positivt eller stå op

Når du ikke kan sove handler det om at prøve at berolige dig selv. Tænk på noget rart som eksempelvis et rart sted du har været på ferie, eller blot på hvor rart det er bare at kunne ligge i din seng og slappe af.

Begynder du at tænke på at du ikke kan sove, at du snart skal op, og at det nok bliver en dårlig dag imorgen, fordi du ikke får sovet nok, så stå op. Det er næsten umuligt at falde i søvn med de tanker i hovedet, så det handler om at bryde tankemønsteret. Stå op uden at kigge på uret og lav noget kedeligt. Læg vasketøj sammen, læs en kedelig bog eller kig i en tilbudsavis. Så snart du begynder at blive træt, går du tilbage i seng.

Tekst  Louise Ankerstjerne Olsen